...jos heidän ajatuksenjuoksu hetken vastaisi omaani?

Eilen kävimme keskustelun Milkan kanssa ratikassa identiteeteistä. Milka on Taikaparpi, mutta toisaalta Raimo, rastafariponi, mutta toisaalta Pahempi haltiatar. Ja minä olen Sipeeliova, letkeä rastafariponi, mutta toisaalta Parempi haltiatar.
Kuinka tämän kaiken olisimme voineet selittää kaikenmaalaisille kavereillemme, joita olimme matkalla tapaamaan? Kuinka selittää, että joskus on vaan helpompaa tuijottaa hölmö ilme naamallaan kaukaisuuteen ja pohdiskella olevansa Sipeeliova, letkeä ponipoika kirmaamassa auringonlaskuun.

Olen miettinyt sitä, että mitä muiden ihmisten päässä oikein liikkuu, kun he vaikkapa matkustavat julkisilla kulkuvälineillä. Minä keksin päässäni tarinoita ja vaihtoehtoisia identiteettejä itselleni ja hetkittäin jopa muille, mutta mitä ihan toden totta jonkun, noin suunnilleen normaalin ihmisen päässä liikkuu?
Näille meidän vaihtarikavereille saa aika usein selitellä omaa käytöstään. Miksi teit noin, miksi teit näin, miksi oletkin yhtäkkiä ihan väärin päin? No kas kun, minä vain toteutan itseäni. Toimin niin, kuin hyvältä tuntuu. En kovasti mieti, kuinka idiootilta näyttää, jos hyppelen kadulla, jos hyppelytyttää. Enkä kovasti mieti, kuinka typerältä näytän, jos vääntelen naamani, jos naamaa vääntelytyttää. En kovasti mieti sitäkään, millaisen kuvan annan itsestäni silloin, kun tsekin tunnilla vastaan kysymykseen, että "oi sori, en minä tiedä vastausta, kun väritin vaan näitä kuvia". Enkä sitäkään mieti, mitä muut sattuvat ajattelemaan siitä, että piirtelen kuvia Milka-Taikaparpista kesken koulutunnin.
Mutta ilmeisesti ne muut miettivät minun puolestani, kun ne aina kysyvät. Miksimiksimiksi.

Ja useimmat vastaantulevat ihmiset varmaan miettivät, että miksi tuolla tytöllä on tuollainen oranssi tukka, koska ne niin kovasti minua tuijottavat ja osoittelvat mennessään.
Minulla on oranssi tukka, koska pidän oranssista tukasta. Ei muuksi.

Olenko se sittenkin minä, joka on kummallinen? Mutta eipä tuolla väliä, vaikka olisinkin, koska olen onnellinen itseni kanssa näin.